24 april 2016

UGI #16 - Ida på plats i Kampala


Att sova under myggnät skapar ett lugn. En inramning, där alla tankar får landa och bearbetas, för att sedan för stunden släppas. Det ger resultat; i natt sov jag den bästa sömn jag upplevt på ett bra tag.

Just nu blåser det utanför. Molnen varvas med små blåa spots på himlen och luften är varm, men vinden tacksamt kallare. Min resekompis Jesper försöker duscha i det minimalistiskt strilande vattnet på hotellet och jag tänker att det är lika bra att vänta in ösregnet utanför istället. Vi bor vägg i vägg och rörelsen av kranen ger mer ljud än den tänka vattenstrålen. Undra hur han tar det? Att förlora sin Afrikaoskuld, på en resa med någon som skrattar åt alla hans, fullt förståeliga, nojigheter och ännu inte fixat varken sol- eller malariaskydd. Men det blir nog så. Att en vänjer sig. 

För fem år kickade vi igång The Fortress och sedan dess har jag rest hit både 2012 och 2013 för att besöka projektet. Fortet symboliserar en trygg plats där utsatta, ensamma, unga tjejer får bo under sin graviditet, och som genom detta hem växer till självsäkra, trygga och glada kvinnor. Som genom varandra kliver bort från stigmatiseringen av Den Unga Ensamstående Mamman och istället skapar ett systrarskap som stärker.

Det är målet med The Fortress. Vägen dit är dock varken rak, lätt eller alltid rolig. Det är hårt arbete från verksamhetens föreningar, både den i Sverige och i Uganda. Jag kommer hit en fjärde gång med en massa frågor i huvudet. Hur drivs ett ungt men växande projekt, där nya lärdomar är konstant? Hur gör vi det genom två föreningar i två väsentligt olika delar av världen? Hur - och med vad - når vi ut till våra bidragsgivare i Sverige, som är rättvist och respektfullt gentemot mottagarna? Kanske kan ordet välgörenhet bytas ut mot solidaritet och på så sätt jämna ut den maktbalans som råder i en givar-mottagarrelation? Förhoppningsvis kommer jag hem med några av frågetecknen uträtade. 

Frågan om unga kvinnors rättigheter till sin kropp är global och går att problematisera oavsett nationsgränser, kultur, etnicitet. Att uppmärksamma globala likheter i ojämlika patriarkala strukturer tror jag kan bidra till att öppna upp synen på att sociala problem inte är statiskt kopplat till människors ursprung och nationalitet. Jag är övertygad om att detta behövs än mer idag, i en värld där högerextremismen får ökat fotfäste både i civilsamhället och i politiken. 

Regnet har hunnit börja ösa ner under tiden jag skrivit detta. Vi har planerat in välkomstlunch på The Fortress, men får helt enkelt vänta på uppehåll. No stress. 

Fridens,

// Ida Kjellberg, 
ordf. The Fortress Sverige

Inga kommentarer: